یکی از روشهای مقابله با رکود اقتصادی و مدیریت درآمد خانوارها در شرایط تورمی، اعطای دسترسی به اعتبار و تامین مالی مصرفکننده است. از راهکارهای تامین مالی مصرفکننده، می توان به ارائه خدمات خرید قسطی/اعتباری برای کارکنان سازمانها اشاره نمود. بیش از دو دهه، کسب و کارهای متعددی در تلاش برای پیادهسازی این راهکار بودهاند که تا به امروز عواملی چون ضعف زیرساختهای مقرراتی، نبود بستری یکپارچه در فرآیند تمرکز و تجمیع امکانات، شناخت ناکافی سازمانها و عدم درک درست بانکها نسبت به ارائه راهکار مناسب، مانع از رشد ظرفیتهای اعطای اعتبار به عنوان یک عامل محرک در اقتصاد شده بود.
با این وجود طی سالیان اخیر با ظهور فینتک و رشد شرکتهای فعال در این حوزه و به پشتوانه امکانات فضای کسبوکار مجازی و همچنین تغییرات مثبتی که در وضع قوانین رگولاتوری اتفاق افتاده، بنظر میرسد که این گره در حال گشوده شدن است. امروزه سازمانها، نهادها، ادارات دولتی و حتی شرکتهای بزرگ بخش خصوصی به این حوزه توجه کرده و به نتایج ملموسی هم دست یافتهاند. فروش اقساطی کالا و خدمات یکی از ظرفیتهای نخست شکلگیری عنصر اعتبار در فضای یک کسب و کار است، که در شرایط فعلی اقتصادی کشور میتواند موتور محرکهای در کنار زدن سایهی رکود اقتصادی هم باشد. دسترسی به اعتبار و تامین مالی مصرف کننده به خانوارها اجازه می دهد تا با انتقال میان دورهای درآمد، مصرف خود را بهتر مدیریت کنند. در واقع به کمک تامین مالی مصرفکننده، خانوارها می توانند در دوران رکود، با تکیه بر منابع آینده، بر تنگنای اعتباری فائق آیند.
خرید کالا به صورت اقساطی باعث افزایش توان خرید آحاد جامعه، رونق تولید و حفظ قدرت خرید مشتریان میگردد. همچنین نرخ بهره دریافتی اعتبار تخصیصی، از نرخ تورم کشور کمتر بوده و خریدار علاوه بر انتفاع و بهره برداری از کالای درخواستی، ارزش پول خود را در مقابل تورم و کاهش ارزش پول نقد حفظ خواهد کرد. امروزه با استفاده از راهکارهای کیف پولی، تمامی فرآیندهای مربوط به خرید اعتباری/قسطی برای کارمندان شرکتها و سازمان فراهم شده است. خریدار در خرید اعتباری، از اعتبار خود نزد بانک استفاده میکند و وجهی از پس انداز خود نمیپردازد. خریدار، کالایی را که خریداری کرده است به صورت فیزیکی تصرف کرده و از آن استفاده میکند، اما فروشنده تا زمان پرداخت تمامی اقساط آن را در لیست طلبکاری خود حفظ می کند.
از مزایای طرح خرید اعتباری/قسطی آن است که مشتریان، وسایل ضروری و گران قیمت مورد نیاز خود را به صورت قسطی خریداری میکنند. فروشندگان این نوع اقلام نیز، میتوانند فروش کالاهای خود را افزایش داده و مشتریان بیشتری را جذب نمایند. جذابیت خرید قسطی در آن است که به خریداران این امکان را میدهد تا به جای اینکه تمامی قیمت خرید کالای مورد نیاز خود را از پس انداز خود، بپردازند، از مزایای داشتن کالاهای نسبتاً گران بهرهمند شوند، در حالی که هزینه آن را به تدریج و از درآمد خود در آینده پرداخت میکنند. بنابراین خرید قسطی/اعتباری می تواند قدرت خرید مصرفکنندگان عادی را با در نظر داشتن شرایط تورمی تا حد زیادی گسترش دهد.
برخی مزایای خدمات قسطی/اعتباری کیف پولی برای مشتریانعبارت است از:
- افزایش توان خرید و ارتقای رفاه اقشار کم درآمد جامعه با توجه به شرایط اقتصادی تورم زای کشور
- شرایط دریافت آسان با حداقل وثیقه و بدون مراجعه حضوری
- مدیریت هزینه و آزادی عمل در پرداخت
- سهولت در بازپرداخت اقساط بصورت خودکار
- امکان استفاده از دیگر خدمات کیف پول
- امکان استفاده از مزایای باشگاهی و شبکه تخفیف فروشگاهی
مزایای خدمات قسطی/اعتباری برای فروشندگان یا پذیرندگان عبارتند از:
- گسترش حوزه بازار و افزایش فروش
- کاهش ریسک عدم وصول مطالبات و اطمینان از بازپرداخت اقساط
- کاهش زمان فروش و عدم رسوب کالا
- هدایت جریان نقدینگی، رونق بازار کسب و کار، و کاهش نرخ تورم
- حمایت از تولیدکنندگان داخلی
جذابیت امکان بهرهمندی از اعتبار میتواند تقاضای قابل توجهی را در این عرصه جذب و به سوی مراکزی که توان اعتبارسنجی را دارند هدایت کند. با توجه به اینکه بانکها دارای قوانین و مقررات دست و پاگیر و غیرقابل انعطافی هستند؛ ظهور شرکتهای فینتک، باعث سهولت خرید اعتباری شده است. این شرکتها هم به پذیرندگان یا فروشندگان، و هم به مصرفکنندگان و خریداران، خدمات سیستم اقساطی و اعتباری را به آسانترین حالت ممکن و با حداقل بروکراسی اداری ارائه میدهد. در ایران نیز از جمله شرکتهای پیشرو در این حوزه، میتوان به شرکت تجارت الکترونیک بهار، اشاره کرد که کسبوکاری فعال در زمینه فناوریهای مالی است و توانسته با بهرهمندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه کیف پول دیجیتال و ارائه زیرساخت خدمات اعتباری/قسطی در اختیار سازمانها و کسبوکارها قرار دهد.
پینوشت: این مقاله با اندکی تغییر در پایگاه خبری راه پرداخت نیز منتشر شده، که از طریق لینک زیر قابل مشاهده است: