تجارت الکترونیک بهار، کسبوکاری فعال در زمینه فناوریهای مالی (Fintech) و شریک استراتژیک گروه مالی سامان و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش(سپ) است که توانسته با بهرهمندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزههای مختلف پرداخت خرد، خدمات پولی مالی بر بسترهای الکترونیکی و کیف پول دیجیتالی در اختیار افراد، سازمانها و فعالان کسبوکار قرار دهد.
این شرکت با پشتیبانی متخصصین پرسابقه خود در حوزههای مدیریت تکنولوژی، بانکداری دیجیتال و مدیریت کسب و کار مالی-بانکی، امکان طراحی و توسعه اختصاصی و سفارشی نرم افزار در قالبهای متنوعی چون اپلیکیشن موبایل، وب اپلیکیشن، لایسنس بهرهبرداری و API در اختیار مشتریان میگذارد.
زیرساخت فنی پویا و انعطافپذیر بهار، پُلی بین کسبوکارها و شبکه بانکی است، که همزمان چابکی در عملیات بانکی و سازوکارهای قانونی مرتبط را برای بهینه شدن فرایندها و افزایش ظرفیتهای استفاده از جریان پول و اعتبار فراهم میکند. جذب سرمایه از گروه مالی سامان و شراکت با پرداخت الکترونیک سامان کیش، سبب شده که بهار از اولین مجموعههای ارائهدهنده راهکارهای منسجم مالی مبتنی بر اپلیکیشنهای عمومی و اختصاصی موبایل باشد.
شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)، با هدف ارائه راهکارهای نوین پرداخت الکترونیک و با تمرکز بر دو حوزه خدمات کارت و ایجاد شبکه فراگیر پذیرندگان کارت در تیرماه سال 1382 آغاز به کار کرد. فعالیت سپ در حوزه پرداختهای اینترنتی، از فروردین ماه سال 1383 آغاز شد و این شرکت به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرار داد.
سپ به عنوان یکی از بزرگترین و روبهرشدترین شرکتهای گروه مالی سامان، در حال حاضر در رتبه 23 در میان 150 شرکت بزرگ ارائهکننده خدمات پرداخت دنیا از دیدگاه نشریه معتبر نیلسون ریپورت ایستاده است.
شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش یکی از شرکت های پیشرو در زمینه طراحی و پیادهسازی پروژههای دولت الکترونیک و ارائه راهحلهای خاص به سازمانها و شرکتهای بزرگ به شمار میرود.
مجموعه فعالیتهای شرکت سپ به شرح ذیل خلاصه میشود:
- ارائه خدمات تجارت الکترونیک (e-commerce)
- ارائه راه حل های پرداخت های خرد و کلان اینترنتی (Internet payment)
- نصب و پشتیانی دستگاههای کارتخوان فروشگاهی
- ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری پرداخت به شبکه های بانکی، سازمان های دولتی و بانکها
- ارائه راه حل و اجرای طرح های جامع در زمینه گسترش انواع کارت های الکترونیکی متناسب با نیاز مشتری
- ارائه خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه (Mobile payment)
در سال 1398 پس مذاکرات متعددی که بهار با شرکتهای ایرانی و خارجی داشت، در نهایت مجموعه سپ، 51 درصد از سهام بهار را خریداری نمود و سهامدار عمده این شرکت شد. در همین سال، بهار یک نسخه از زیرساخت کیف پول دیجیتال خود را به صورت وایت لیبل، در مجموعه سپ مستقر کرد. شرکت بهار همچنین در سال 99، نسخه دوم زیرساخت خود را در بانک سامان مستقر نمود.
در فاز اول قرارداد با سپ، بهار کلیه سرویسهای پایهای مربوط به کیف پول شامل: شارژ و دشارژ تکی و گروهی، انتقال وجه، ماندهگیری، گزارش تراکنش، ایجاد کیف پول، گزارش گردش سپرده، برگشت تراکنش، مدیریت مشتری، مدیریت پذیرنده، استعلام وضعیت تراکنش و… را در اختیار سپ قرار داد. با گذشت زمان و در فازهای بعدی، پروژههای مختلفی از طرف مجموعه سپ به عنوان کارفرما تعریف و از سمت بهار به عنوان پیمانکار، توسعه داده شد و در اختیار سپ قرار گرفت. از جمله این پروژهها میتوان به پیشکش و همچنین توسعه سرویسهایی نظیر:
ریورس و ریفاند (بازگشت وجه)، مدیریت کارمزد، مدیریت محدودیت تراکنش، مدیریت تراکنشهای زمانبندی شده، انواع گزارشهای مالی، سرویسهای مولتی تننت (چند شعبهای)، سرویس انجام تراکنش دو مرحلهای ، انجام تراکنش به همراه کد یکبارمصرف، تسویه آنی و زمانبندی شده، مغایرتگیری اتوماتیک، اشاره نمود.
سرویسهای کیف پول دیجیتال ارائه شده بهار به مجموعه سپ
بهار حدود 200 سرویس کیف پول دیجیتال را در اختیار سپ قرار داده که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- سرویسهای پایه: ایجاد کیف پول، انتقال وجه (شارژ و دشارژ)، بالانس (ماندهگیری)، گزارشگیری (صورت حساب گردش کیف پول)
- بک آفیس (پنل ادمین): در طول این چند سال نسخههای مختلفی از بک آفیس، به سپ ارائه شده که این نسخهها با توجه به نیازمندیهای مجموعه سپ، همچنان در حال تکمیل و به روزرسانی هستند. بخشهای مختلف بکآفیس عبارت است از:
- سیستم (مدیریت کاربران بک آفیس، مدیریت سرفصل حسابداری، مدیریت محدودیت تراکنش)
- مشتریان (ثبت مشتری، اصلاح اطلاعات مشتری، فعال و غیر فعال کردن مشتری، افزودن مشتری به لیست سیاه / خروج مشتری از لیست سیاه)
- سپرده (بستن سپرده، جست و جوی سپرده، مسدود / رفع مسدودی سپرده، فعال و غیر فعال کردن سپرده، واریز به سپرده، برداشت از سپرده)
- حسابداری (مدیریت سپرده، اصلاح حساب، قرداد بین شعب، مدیریت اسناد، مدیریت صندوق، مدیریت حساب بانک)
- گزارشات (گزارشات مشتریان، گزارشات سپرده، گزارشات حسابداری)
- امکانات (تغییر کلمه عبور، استعلام شبا، فعال و غیر فعال کردن کاربران بک آفیس)
- محدودیت تراکنش: سرویسهای مربوط به مدیریت محدودیت تراکنشها توسط بهار، توسعه و در اختیار سپ قرار گرفت. سرویسهای مذکور این قابلیت را به سپ میدهند تا محدودیت تراکنش را بر اساس جنس مبدا تراکنش، نوع گروه کاربری، شعبه و نوع حساب، روی مبدا تراکنش تنظیم نماید. همچنین امکان تعیین محدودیت کف و سقف مبلغ تراکنش و محدودسازی تعداد تراکنش نیز وجود دارد.
- سرویس کارمزد: سرویسهای مرتبط با کارمزد، متناسب با نیازمندیهای مجموعه سپ، سفارشیسازی و در اختیار آنها قرار گرفت. کارمزد را میتوان بر اساس نوع کیف پول، شعبه کیف پول و کانال و مدیا و یا گروه کاربری مدیریت نمود. همچنین میتوان نوع کارمزد را به صورت ثابت یا درصدی یا ترکیبی، تنظیم کرد.
- هم پذیرندگی: از آنجایی که زیرساخت بهار، سرویس های Multi Tenant را به خوبی پشتیبانی میکند، امکان همپذیرندگی و تعامل کاربران یک اپلیکیشن، با پذیرندگان اپلیکیشنهای دیگر به راحتی فراهم میشود.
- پیشکش: به کمک این سرویس، فروشندگان، قادر خواهند بود تا روی کالاهای خود، پیشکش تعریف کنند تا مبلغ پیشکش توسط اپلیکیشن 724 به کیف پول خریدار واریز شود.
- سرویس مغایرتگیری: در تراکنشهای سه جانبه، بین بهار، سپ و طرف سوم (به عنوان مثال: درگاه پرداخت، اپراتور شارژ، پرداخت قبض، شهرپی یا…) با تعریف یک پارامتر مشترک، امکان رفع مغایرت فراهم میشود. حالتهای مغایرتی متفاوتی وجود دارند که واکنش به این مغایرتها (به عنوان مثال: ریورس، تلاش مجدد و…) قابل تعریف است.
توسعه پنل SEQ
از دیگر اقدامات بهار، توسعه پنلی به نام سِک (SEQ) است. سِک، یک پنل مدیریت لاگ برای رصد لاگهای کیف پول است که امکان گزارشگیری و نمایش وضعیت تراکنشها شامل حجم تراکنشها و مبلغ تراکنشها به تفکیک نوع درخواست را دارا میباشد. در واقع SEQ، داشبوردی است که به طور ملموس و با نمودارهای مختلفی، گزارش وضعیت را نمایش میدهد. برای مثال، به کمک این دشبورد به سادگی میتوان نشان داد که تعداد تراکنشها در چه ساعتی از شبانه روز، حداقل و حداکثر میباشد. سِک شامل بخشهای مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:
- مانیتور تراکنشها
- تعداد کل تراکنشهای انجام شده
- تعداد کل تراکنشها به تفکیک نوع عملیات
- خرید بستههای اپراتورها به تفکیک اپراتور و نوع بسته
- پرداخت انواع قبض به تفکیک نوع (آب، برق، گاز، مالیات، شهرداری و…)
- خرید از پذیرنده
- برداشت وجه (Cash Out)
- تعداد درخواستهای گردونه شانس
- ارائه خلاصه گزارش تجمیعی کمپینهای سپ (چه تعداد یا درصدی از کاربران، کدام نوع از جوایز را برنده شدهاند)
- ارائه گزارش تفکیک تراکنشهای ارسال شده بر اساس وضعیت تراکنش (موفق و ناموفق)
شرکت بهار هم اکنون با ارائه سرویس کیف پول به بیش از 14،500،000 کاربر و دسترسی بالقوه به حدود 750،000 پذیرنده فیزیکی و آنلاین مجموعه سپ، یکی از بزرگترین زیرساختهای کیف پول مبتنی بر استانداردهای بانکی در کشور را شکل داده است. شبکه گسترده مخاطبان بهار، با ارائه زیرساخت و تعریف خدمات تعاملپذیری با سایر بانکها، PSPها و شرکتهای بزرگ فعال در حوزه تجارت الکترونیک کشور، همچنان در حال توسعه است.
پینوشت: این مقاله با اندکی تغییر در پایگاه خبری راه پرداخت نیز منتشر شده، که از طریق لینک زیر قابل مشاهده است: